Saturday 9 February 2013

CARA PENJAGAAN ANAK IKAN LAGA

Selepas ikan dibiak akan kelihatan sarang buih dipermukaan air. Pada sarang buih tu terdapat anak2 ikan yang masih kecil. Ikan laga yang masih kecil kan sentiasa berada di sarang. Apabila anak2 ikan ni dah membesar sikit anda akan nampak anak2 ikan ini akan berenang bebas seperti gambar dibawah. Waktu ni mereka sesuai untuk diberi makan.







Anda boleh memberi anak ikan ni makan makanan ikan biasa. Tapi makanan tu perlu ditumbuk sehingga halus baru boleh diberi makan. Anak ikan laga yang masih baru perlu diberi makanan yang muat dengan mulutnya. Gambar dibawah ini adalah adalah gambar anak ikan yang masih baru.







Anak ikan selepas beberapa minggu.Pada ketika ini mereka boleh diberi makan jentik2/anak nyamuk







Anak ikan yang dewasa selalunya berumur 2-3 bulan. Waktu ni anak2 ikan dapat diasingkan. Sesetengah ikan takkan membesar secara serentak/sekali. Ikan yang dah cukup dewasa perlu diasingkan.

TIPS TAMBAHAN

  1. Untuk mendapatkan ikan laga yang cantik anda boleh memberi ikan ini makan jentik2
  2. Jentik2 perlu dibersihkan dulu kerana air yang mereka tinggal tidak bagus untuk ikan laga
  3. Anda hanya perlu letakkan ikan dalam air yang tiada klorin selama beberapa minit baru diberi pada ikan laga
  4. Anda juga boleh letak bekas ikan bertentangan supaya ekor mereka dapat mengembang apabila melihat antara satu sama lain.
  5. Induk betina hanya mempunyai saiz ekor yang sederhana mereka ini tidak perlu diasingkan induk ini boleh diletak sekali dengan induk betina lain.

4 comments: